Nízke hladiny hemoglobínu sa u tehotných žien vyskytujú pomerne často. V týchto prípadoch dochádza k výraznejšiemu poklesu počtu červených krviniek v krvi. Hlavnou úlohou hemoglobínu je transport kyslíka. Pri jeho nedostatku môže vzniknúť hypoxia (nedostatok kyslíka), ktorá môže viesť k potratu, krvácaniu počas a po pôrode, nižšej pôrodnej hmotnosti pri narodení a pomalšiemu vývoju dieťaťa.

Pozor na hodnoty hemoglobínu

Hladiny hemoglobínu môžu pomerne rýchlo klesať a to najmä v druhej polovici tehotenstva. V tejto fáze tehotenstva sa totiž zvyšuje množstvo krvi potrebnej pre maternicu. Objem krvnej plazmy rastie rýchlejšie ako červené krvinky nazývané tiež erytrocyty. Hladina hemoglobínu je preto prirodzene nižšia.

Optimálna hodnota hemoglobínu je medzi 120 a 150 g / l. Malý pokles hodnôt nemá negatívny vplyv na priebeh tehotenstva.

Znížené množstvo hemoglobínu spôsobuje anémiu, ktorá je tiež nebezpečná pre zdravie plodu. Telo potrebuje na výrobu hemoglobínu viaceré látky, najmä železo, vitamíny B9 (kyselina listová) a vitamín B12.

Dvakrát viac železa počas tehotenstva

Železo je nevyhnutné pre tvorbu červených krviniek, a tým aj hemoglobínu. Tento minerál je dôležitý aj pre vývoj mozgu plodu, najmä v prvom trimestri tehotenstva, keď plod ešte nemá štítnu žľazu. K tvorbe hormónov štítnej žľazy je totiž železo potrebné. Nedostatok tohto stopového prvku a zníženie počtu erytrocytov môžu u tehotnej ženy viesť k anémii, čo môže spôsobiť zhoršenie prívodu kyslíka do placenty a nedostatočnému zásobovaniu plodu.

Príjem železa sa v tehotenstve zdvojnásobuje. Je potrebné pre mamičku a aj pre vývoj a rast dieťaťa. Telo má schopnosť železo akumulovať: nepoužitý je okamžite „uložený“ v zásobách.

Zvýšené množstvo železa je potrebné počas tehotenstva kvôli rýchlejšiemu metabolizmu a tvorbe placenty. Žena stráca okolo 250 mg tohto stopového prvku počas pôrodu. Odporúčaná denná dávka železa pre tehotné ženy je 25 mg denne a v treťom trimestri až 30 mg. Je prakticky nemožné získať toľko železa z potravy. Bez suplementácie vhodným prípravkom sa často vyskytuje jeho nedostatok.

V druhom a treťom trimestri tehotenstva sa nedostatok železa vyskytuje najčastejšie. V tom čase sa ho spotrebuje viac kvôli rastu plodu a placenty. Rizikové faktory nedostatku železa počas tehotenstva sú najmä ak železo chýbalo už pred tehotenstvom, žena očakáva viac detí a ak bolo na začiatku tehotenstva prítomné časté vracanie. Ďalším rizikovým faktorom je hojná menštruácia pred tehotenstvom.

Príznaky nedostatku železa: rýchla únava, slabosť, podráždenosť, pri vysokom nedostatku železa, bolesti hlavy, dýchavičnosť, zvýšená srdcová frekvencia, bledá pokožka, znížená odolnosť proti infekciám.

Železo sa v tele nevytvára, takže ho získavame z potravín a výživových doplnkov. Železo sa hojne vyskytuje najmä v červenom mäse, hydine, vajciach a rybách. Na železo je bohatá aj hovädzia pečeň ale kvôli možnej prítomnosti ťažkých kovov sa v tehotenstve neodporúča. Strukoviny, špenát, brokolica, orechy a celozrnné potraviny sú bohaté nielen na železo, ale aj na vlákninu. Železo sa však z nich na rozdiel od mäsa horšie vstrebáva.

Kyselina listová – pre mozog dieťaťa a zdravú nervovú sústavu

Absorpciu železa v tele zlepšuje okrem iných látok aj kyselina listová (vitamín B9), ktorá sa tiež podieľa na krvotvorných procesoch. Kyselina listová zvyšuje účinnosť železa a podporuje tvorbu erytrocytov. Reguluje procesy delenia buniek a je potrebná na syntézu nukleových kyselín, ktoré uchovávajú dedičné informácie, vďaka čomu je kyselina listová nevyhnutná pre rast a vývoj buniek.

Mozog plodu sa začína tvoriť už v druhom týždni tehotenstva. Dokonca aj krátkodobý nedostatok kyseliny listovej v tomto období môže mať vážne následky ako predčasný pôrod, vrodené chyby, telesné a duševné postihnutie.

Kyselina listová je tiež dôležitá pre metabolizmus bielkovín, tvorbu niektorých aminokyselín a posilňuje imunitný systém. Tento stopový prvok reguluje metabolizmus tukov v pečeni a vstrebávanie niektorých vitamínov.

Vitamín B9 je potrebný pre správny vývoj nervového systému, pozitívne emócie, je potrebný na tvorbu hormónov šťastia serotonínu a noradrenalínu. Tieto hormóny dávajú optimizmus, radosť, dobrú náladu, sebavedomie. Najdôležitejšie oblasti aktivity kyseliny listovej sú teda mozog a nervový systém.

Väčšina kyseliny listovej sa nachádza v tmavo zelenej zelenine, pečeni, hovädzom, jahňacom, bravčovom mäse, kuracom mäse, vaječnom žĺtku, mlieku, syre a v rybách ako losos a tuniak. Jedným z najlepších zdrojov kyseliny listovej sú kvasnice.

Vitamín B12 – nevyhnutný pre metabolizmus kyseliny listovej a železa

Vitamín B12 sa podieľa na metabolizme kyseliny listovej. Pri absencii tohto vitamínu sa erytrocyty stávajú veľmi veľkými, rýchlo sa rozkladajú, a preto nie sú schopné vykonávať svoju základnú funkciu transportu kyslíka. Vitamín B12 pomáha aj pri vstrebávaní železa.

Vitamín B12 sa spolu s kyselinou listovou podieľa na syntéze aminokyseliny metionínu, ktorá ovplyvňuje rast a vývoj. Nedostatok vitamínu B12 nielen narušuje metabolizmus aminokyselín, proteínov a lipidov, ale tiež bráni kyseline listovej vo výkone jej najdôležitejších funkcií – syntéze kyseliny deoxyribonukleovej (DNA) a kyseliny ribonukleovej (RNA). DNA a RNA sú komplexné štrukturálne materiály, ktoré tvoria jadro všetkých buniek v tele a ktoré obsahujú genetické informácie.

Nedostatok vitamínu B12 a kyseliny listovej narušuje normálne delenie buniek, rast a vývoj tkanív a orgánov. Ovplyvňuje predovšetkým rýchlo sa regenerujúce červené krvinky (erytrocyty), bunky črevnej sliznice a vývoj embrya a plodu počas tehotenstva. Počas tehotenstva sa regenerujú nielen ženské bunky, ale aj bunky plodu, takže potreba vitamínu B12, ako je kyselina listová, sa výrazne zvyšuje.

Stav a funkčnosť nervového systému a zažívacieho traktu závisí od množstva vitamínu B 12. Nedostatok tohto vitamínu môže spôsobiť duševné poruchy a poškodiť veľa orgánov. Nedostatok vitamínu B12 počas tehotenstva je spojený s nižšou pôrodnou hmotnosťou a vyššími hladinami cholesterolu v krvi, čo neskôr zvyšuje riziko cukrovky 2. typu u novorodencov.

Vitamín B12 sa nachádza iba v potravinách živočíšneho pôvodu, najmä v pečeni a obličkách hovädzieho dobytka. Vegetariáni a vegáni, ktorí sa vzdajú mäsa, vajec, mliečnych výrobkov a morských plodov, majú väčší výskyt anémie spôsobenej nedostatkom vit. B12 ale aj železa.

Zvýšená potreba vitamínov v období tehotenstva nastoluje otázku výberu vhodnej suplementácie. Nevýhody klasických prípravkov sú v prípade železa žalúdočné a črevné ťažkosti ako napríklad bolesti žalúdka, tráviace problémy, zápchy a zafarbenie zubov. V prípade vitamínu B12 je to najmä zlá vstrebateľnosť pri perorálnom podaní.

Spoločnosť Valentis predstavila na Slovensku líniu Smarthit, ktorá pozostáva zo štyroch produktov. Jedná sa o mikroenkapsulované/lipozomálne prípravky.  Špeciálna technológia výroby Miosol® zabezpečuje množstvo výhod ako napr.

  1. Rýchlejšie zlepšenie Vášho zdravotného stavu vďaka rýchlejšiemu dosiahnutiu žiaduceho množstva vitamínov, minerálií a iných účinných látok v krvi.
  2. Vstrebávanie terapeutickej dávky funguje aj v prípade porúch trávenia alebo chorôb tráviaceho traktu.
  3. Vyhnete sa nežiaducim účinkom ako zápcha, ťažoba v žalúdku a kovová chuť v ústach.
  4. Zjednodušenie a zvýšenie vstrebávania až 6 násobne v porovnaní s bežnými kapsulami.

Vyskúšajte Smarthit Ferrum a Smarthit Vitamín B12.